Nintendo 2DS XL

Compra’t una 3DS i sigues feliç

Ja has llegit el titular, així que enlloc d’estar perdent el temps llegint-nos, perquè no surts de casa (que ja toca) i vas a comprar-te una 2DS XL?

Retrocompatibilitat

La Nintendo 2DS XL és la portàtil perfecte pel retrogamer modern. –Calla gamarús si ja tinc una RaspberryPi i una GPD XD!- Tranquils, tot té una explicació. Sabeu que a dins de una GBA hi ha els components necessaris per executar els jocs de GameBoy oi? Sabeu que la PS2 conté a dins seu una PS1 oi? També sabeu que la NDS pot córrer de manera nativa tots els jocs de GBA? Exacte. Estem parlant de màquines que basen la retrocompatibilitat en conservar components de generacions anteriors, no pas en emulació. Què obtenim amb això d’evitar emulació i poder executar els jocs amb els seus processadors originals? Doncs que els jocs s’executen a la perfecció i es comporten exactament com han de fer-ho, com si els féssim servir a la seva màquina original, conservant fins i tot les caigudes de frames en els llocs on la màquina anava al límit. Un altre dels avantatges d’aquest tipus de retrocompatibilitat respecte a l’emulació és l’absència del maleït input lag (el retard que hi ha entre que toques un botó i que ho veus reflectit a la pantalla) que tant caracteritza a sistemes com una RaspberryPi + comandament bluetooth.

3DS

Doncs com que sou molt espavilats (o com a mínim heu llegit el títol) ja deveu saber que avui parlarem de les possibilitats de retrocompatibilitat d’una 2DS XL (o qualsevol 3DS). Totes les màquines de la familia 3DS són retrocompatibles amb NDS i GBA, independentment de la diferència de potència que hi ha entre les primeres 3DS/2DS i les últimes. Durant tot l’article parlaré de la 2DS XL, perquè és la que jo tinc i és la que més m’agrada, però cal deixar clar que les capacitats per jugar NDS i GBA són idèntiques a totes les iteracions de hardware. OJU que això és cert amb la retrocompatibilitat de NDS i GBA, ja que quan parlem d’emulació (reproduir NES, SNES, GameBoy, MegaDrive, Master System, GameGear i  Atari2600) si que és important tenir clar que les versions antigues perden capacitat.

La meva Nintendo 2DS XL i jo jugant plegats a la piscina mentres la gossa ens ignora.

NDS

Comencem per la part més fàcil, NDS. Podeu posar qualsevol joc de NDS a la vostra 2DS i jugar-lo a la perfecció, pel mateix forat que els jocs de 3DS. Si teniu por de malmetre els vostres jocs originals de NDS degut a l’inevitable desgast al que estem sotmesos les víctimes del pas del temps, esteu de sort, ja que gràcies al homebrew es poden executar les vostres còpies de seguretat de NDS! Si poseu una flashcard de NDS a la 2DS es comporta com una flashcard a una NDS (repeteixo, retrocompatibilitat). Si no teniu cap flashcard no us preocupeu, ja que gràcies al port de MicroSD de la màquina podreu carregar les vostres còpies de seguretat sense que faci falta hardware addicional.

GBA

La GameBoy Advance, quina meravella. Teniu raó, no hi ha port de GBA a cap versió de la 3DS, però per sort, podem tornar a recórrer al homebrew. Nintendo va abaixar el preu de la 3DS original molt abans del que estava previst, i per compensar als compradors precoços, va crear el programa d’embaixadors, amb el qual va regalar còpies digitals de 10 jocs de NES i 10 jocs de GBA als posseïdors de les primeres unitats de 3DS.  Doncs bé, aquestes còpies digitals són les que han obert la porta a la retrocompatibilitat real de GBA a 3DS, ja que Nintendo les va dissenyar perquè s’executin els jocs en mode GBA aconseguint la fidelitat que busquem. Així doncs, gràcies al homebrew podem executar qualsevol còpia de seguretat de GBA en aquest mode d’alta fidelitat. Això és possible gràcies a que els processadors ARM11 i ARM9 que hi ha a la 3DS són evolucions de l’ARM7 de la GBA. L’explicació tècnica és més complexe, però no faré veure que ho sé explicar millor i així us estalvieu llegir coses que no enteneu.

Aviam si podeu fer això amb una Switch o una PS5!!

Com ho faig tot plegat?

És molt fàcil. Des de Pixelats us recomanem que jugueu a NDS utilitzant TWiLight Menu++ i a GBA utilitzant injects. Hi ha altres mètodes per ambdues consoles, però si jo us recomano aquests és perquè són els millors.

NDS – TWiLightMenu++

Això no és un tutorial de com instal·lar homebrew, però tampoc em costa res posar un enllaç al respositori de GitHub del projecte. TWiLight Menu++ és una bèstia de programa, fa el que vol amb la 3DS! El tema que ens ocupa és jugar a jocs de la Nintendo DS, però que sapigueu que a part d’això també ens permet jugar a NES, SNES, GB, GBC, MD, MS, GG… Si no sabeu què volen dir aquestes lletres ja podeu marxar d’aquest web, no l’he estat dissenyant perquè inútils així juguin amb el meu temps.

Va que avui no toca parlar d’emulació, sinó d’executar NDS a la 3DS. Doncs molt senzill, foteu totes les vostres ROMs en una SD i avall! Si sou una mica curiosos veureu que podeu posar-hi totes les caràtules i així navegar entre els jocs serà més agradable. Més coses va. Si obriu un joc sense tocar cap opció el veureu ampliat per ocupar tota la pantalla inferior, i la superior tindrà pilarboxing (la pantalla superior de la NDS era 4:3 i la de la 3DS és 16:9). Aquesta és la opció preferida de la majoria de la gent, ja que ocupeu el màxim possible les pantalles però no es deforma la imatge. Com que TWiLight Menu++ té moltes opcions, també hi ha lloc per coses estúpides, com per exemple si voleu insultar els dissenyadors dels jocs i deformar la imatge superior perquè es posi en 16:9. Des del meu punt de vista és el pitjor que pots fer amb un videojoc retro, però per gustos colors… Per altra banda, si som gent refinada i quan entrem a TWiLight Menu++ deixem premut start, aquest s’obrirà en mode pixelperfect, és a dir, la imatge no s’ampliarà i la veurem exactament com ho veuriem a una NDS. Jo sóc un llepapixels i em posa ben catxondu aquest mode, ja que aconseguim molta qualitat d’imatge i eliminem el shimmering.

Shimmering

El shimmering és el nostre enemic. El shimmering és l’efecte que fa que veiem irregularitats en pantalles en moviment, ja sigui amb scroll horizontal o vertical. Aquest efecte és causat quan la imatge ha estat ampliada però la resolució no s’ha multiplicat per un nombre enter. Per exemple, la pantalla de la NDS és de 256×192 píxels. Si ampliem la imatge a 512×384, com que és exactament el doble, no tindrem aquest problema, però si és x1,5 i obtenim 384×288 si que hi haurà shimmering en les pantalles en moviment. La resolució de les pantalles de la 3DS és de 400×240 i 320×240, és a dir, és un 25% més gran pels que sabem multiplicar. Amb GBA ens passa quelcom similar, ja que funciona a 240×160 i en veure’s a pantalla completa es multiplica per 1,5. L’inconvenient de no poder duplicar tots els píxels sempre s’ha solventat afegint interpolació (inventar-se un píxel gris entre els píxels negres i blanc reals que si que formen part del joc), i el resultat és molt variat en funció del joc. Personalment crec que en els jocs de NES i SNES on pot haver-hi sprites amb graelles de 1px es crea una distorsió bastant evident, mentres que si juguem a jocs en 3D generalment ens costarà més trobar aquests artefactes. 

GBA – Injects

Per jugar als jocs de GBA el que farem és convertir les nostres còpies de seguretat a fitxer .CIA per instal·lar-los al homescreen de la nostra 2DS. Aquest sistema aprofita el que va crear nintendo amb el programa d’embaixadors que abans hem mencionat. Queda molt ben parit, ja que ens podem crear una icona i una miniatura en 3D del cartutx al que juguem. Quan entrem al joc aquest s’executarà a la pantalla superior, i a la inferior tindrem un missatge que fem desaparèixer tocant la pantalla. No hi ha cap mena d’opció per savestates (no estem emulant!!), però si volem tenir un mapeig diferent de botons el podem configurar quan creem el .CIA des del PC. L’execució dels jocs és sublim, i la mida de la pantalla de la 2DS XL és ideal per gaudir dels genials sprites de GBA sense tenir píxels com punys. -Però ens acabes de dir que el shimmering ens molesta i que la vida és una merda!- Cert, però com que la GBA té una paleta de colors molt ben parida, ens trobem menys sovint amb graelles o línies de 1×1 que puguin causar l’efecte. Tot i això, si el que voleu és tenir l’experiència GBA original tan sols heu d’obrir els jocs deixant premut start i els gaudireu en mode pixel perfect, és a dir, sense ampliar. La qualitat d’imatge serà immillorable, i espero que tingueu bé la vista.

Els núvols de l’Empordà reflectits a la pantalla de la 2DS XL.

Emulació

Fins ara hem parlat de la retrocompatibilitat de 3DS amb NDS i GBA degut a que el SoC ha anat evolucionant mantenint arquitectura, de manera que l’execució dels jocs era perfecte. Com que hem tocat tant TWiLight Menu++ com els injects, val la pena comentar que ambdós mètodes permeten també emular (ara si, emulació) jocs de NES, SNES, GameBoy, MegaDrive, Master System, GameGear i  Atari2600, però com ja hem comentat abans, es tractaria d’emulació, no pas d’execució real (perdem l’alta fidelitat i guanyem funcions com els savestates). En tot cas, que us quedi clar que la possibilitat la teniu. Respecte a si fer-ho via inject o via TWiLight Menu++, va a gustos. Amb injects aconseguim veure els jocs amb icona al Menú de la 3DS i els obrim més ràpid, mentre que si els emulem dins de TM++ ens estalviem haver de crear l’inject des del PC (posem la rom a la MicroSD i avall). Personalment he tirat de inject per als pocs jocs que no són de GBA o NDS que tinc a la màquina, però si vols posar un romset de NES, és de bojos fer l’inject de tots els jocs (mentre que arrossegar el directori de roms a la tarja per jugar-los a TM++ és un minut).

Perquè ara?

Ara és el moment d’escriure aquest article perquè encara hi ha Nintendo 2DS XL NOVES a les botigues. No busqueu a Amazon o botigues de videojocs, aneu corrent a qualsevol supermercat gran tipus Carrefour i potser en trobeu de noves apilades a 99€! En cap cas heu de pagar-ne més de 120€, ja que crec que amb paciència la podreu trobar bé de preu abans de nadal, on poden començar a exhaurir-se les últimes unitats. Recordeu que tothom s’emporta les portàtils a fer caca i que mai, mai, mai sota cap concepte voleu una portàtil de segona mà!!

A Pixelats estimem el retrogaming. Entenem el problema real que hi ha amb la preservació i conservació d’aquest art que tant estimem, però estem absolutament en contra de la pirateria. Si heu entès el contrari és que no heu sapigut interpretar bé les nostres paraules, així que ara ja queda clar.

 

9
2 respostes
  1. Jon 👌
    Jon 👌 says:

    Quant detall, quanta informació…. m’ha encantat!! Ara espero la segona part de l’article “Tutorial: Com piratejar la 2DS que t’has comprat a causa del meu article” 😎

    Respon

Deixa una resposta

Vols unir-te a la conversa?
No dubtis a contribuir!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.